Nam-june Paik (1932-2006) learned piano performance from pianist Jae-deok Shin and composition from Kun-woo Lee. During his elementary school years, he also studied under the Korean composer Soon-nam Kim. In 1956, Paik graduated from Tokyo University and went to study in Germany at universities such as Munich University and Cologne University, where he studied Western architecture, music history, and philosophy. In 1959, he began performing by presenting a musical collage and breaking a piano in "Homage to John Cage." He became more famous for performances where he would instantly destroy a violin or cut off John Cage's tie. On January 1, 1984, "Good Morning, Mr. Orwell" broadcasted live performances of international artists via satellite, connecting New York's WNET station and Paris's Pompidou Center, creating a global sensation. This international satellite art event, which also connected to San Francisco and Seoul, was watched by 25 million people worldwide. This event greatly enhanced his global recognition, elevating him to a status akin to that of a popular star. ________ 백남준(1932~2006)은 피아니스트 신재덕에게 피아노 연주를, 이건우에게 작곡을 각각 배웠다. 초등학생 시절 한국이 낳은 작곡가 김순남을 사사하기도 했다. 1956년 백남준은 도쿄 대학교 졸업과 함께 독일로 유학을 떠나 뮌헨 대학교 및 쾰른 대학교 등에서 서양의 건축, 음악사, 철학 등을 공부하였다. 1959년 ‘존 케이지에게 보내는 경의’에서 음악적 콜라주와 함께 피아노를 부수는 퍼포먼스를 선보이는 것을 시작으로, 바이올린을 단숨에 파괴하거나 존 케이지가 착용한 넥타이를 잘라버리는 퍼포먼스로 더 유명해졌다. 1984년 1월 1일 ‘굿모닝 미스터 오웰’은 세계적인 아티스트들의 퍼포먼스를 뉴욕 WNET 방송국과 파리 퐁피두 센터를 연결한 실시간 위성 생중계로 방송하여 전 세계적 반향을 불러일으켰다. 샌프란시스코와 서울까지 연결된 이 국제적인 규모의 위성 아트에는 전 세계 2천 5백만명이 시청하였다. 이로써 전세계적인 차원의 대중적 각인이 이루어졌고, 마치 대중스타처럼 성과를 높였다. 테스트0627
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Rhapsody in Red, Green, and Black
“Rhapsody in Red, Green, and Black” is a work created by Nam June Paik when he was entering a mature phase both technically and ideologically. At first glance, “Rhapsody in Red, Green, and Black” might appear to be an ordinary painting hanging on the wall, but instead of a traditional canvas within a wooden frame, it features nine televisions, symbolizing modern technological civilization. Each television plays pre-recorded videos in a continuous loop. As the artist once said, “Once recorded on video, one can never die,” indicating that the images exist eternally in the past, present, and future. By using the mechanism of video, the artist sought to eternalize time and demonstrate the Zen Buddhist philosophy that the moment and eternity are one and the same. Just as he refuted Rudyard Kipling’s assertion that “East is East, and West is West, and never the twain shall meet” with his work “Bye Bye Kipling,” the artist aimed to transcend dichotomous perspectives through the aesthetic harmony of the contrasting concepts of Eastern culture, represented by spirit, and Western culture, represented by materialism.
〈적, 녹, 흑색의 랩소디〉는 백남준이 기술적, 사상적으로 원숙기에 접어들었을 무렵 제작한 작품이다. 언뜻 보면 벽에 걸린 평범한 회화 작품처럼 보이는 〈적, 녹, 흑색의 랩소디〉는 전통적인 방식의 나무액자 속에 캔버스 대신 현대 기기 문명의 상징이라 할 수 있는 텔레비전 9대를 설치했다. 각각의 텔레비전에는 미리 찍힌 영상이 반복적으로 재생하며 흘러나온다. “비디오에 한번 찍히면 영원히 죽을 수가 없다.”라는 작가의 말처럼 영상은 과거와 현재, 그리고 미래에 영원히 존재하게 된다. 작가는 비디오의 메커니즘을 이용하여 시간을 영속화시키고 이를 통해 순간과 영원은 동일하다는 불교의 선사상을 보여주고자 했다. “동양과 서양은 결코 만날 수 없다.”라는 키플링(Rudyard Kipling1865-1936)의 말을 〈바이바이 키플링〉으로 부정했던 것처럼 작가는 정신으로 대변되는 동양문화와 물질로 대변되는 서양문화라는 이질적 개념의 미적 조화를 통해 이분법적인 시각에서 벗어나고자 한 것이다.